lauantai 16. elokuuta 2014

Helteinen Madeira

Madeira 11.8

Finnairin lomalento lähti ajallaan kohti Madeiraa ja suoran lennon siivittäminä saavuimme saareen mukavasti iltapäivästä. Hotelli osoittautui enemmän kuin hienoksi sinne saavuttuamme. Muutenkin kaikki alkutohinat menivät mallikkaasti ja muutaman tunnin jälkeen olimme jo Sepon, Jarin ja Jannen kanssa retkellä Funchalin satama-alueella. Etelänharmaalokien lisäksi ei aluksi näkynyt oikein mitään. Paikan vaihtaminen auttoi ja yksinäinen ruusutiira tuli hoidettua wp-vuodarilistalle vierasvenesatamasta. Valitettavasti satama-alue ei mahdollistanut kuvaamisen turhan pitkästä välimatkasta johtuen.  Illalla kävimme syömässä enemmän kuin hyvin Kon-Tiki-ravintolassa. Raa'an naudanlihan omatoiminen kypsyttäminen kuumalla kivilautasella takasi melkoisen makunautinnon.

Madeira 12.8

Aamiaisen jälkeen lähdimme ennen meriretkeä Funchalin pohjoispuolella kohoaville vuorille. Melkoisten serpenttiiniteiden myötä kipusimme aina noin 1000m. Yllättäen t-paidassa ja shorteissa oli hieman vilu varjoisella vuorenrinteellä. No onneksi olotilaa helpotti ensimmäisen wp-eliksen napsahtaminen madeiranhippiäisen myötä. Valitettavasti paikallisen oloiset linnut eivät olleet kiinnostuneet atrapista. Näin kuvauksesta ei oikein tullut mitään, lintujen pysyessä korkealla.

nuori madeiranhippiäinen
Ensimmäisen pysähtymisen jälkeen jatkettiin matkaa Vereda Dos Balcoes:n, joka on tullut wp-retkeilijöille tunnetuksi varmana madeirankyyhkyn paikkana. Kauan ei mennyt meilläkään kun ensimmäiset kyyhkyt näkyivät alarinteellä. Lentävistä linnuista erottui helposti pyrstön lajityypillinen kuviointi ja siiven hieman erinlainen muoto. Niskan kuviointia ei valitettavasti päässyt kunnolla havainnoimaan. Odotettu toinen wp-elis napsahti jälleen. Paikalla seikkaili myös peippoja ja madeiranhippiäisiä sekä madeirankiitäjiä

Vereda Dos Balcoes:n jylhät maisemat

Iltapäivällä oli vihdoin aika siirtyä tosi toimiin merelle. Olimme varanneet 3 illan meriretkipaketin, jonka lähtösatamana toimi Machico:n rantakaupunki saaren itäosassa.

Tällaisella veneellä keikuttiin 3 iltaa Atlantilla
Olimme ajaneet reilun tunnin ulos kohti avomerta, kun toivottu huuto katkaisi matkanteon "Pterodroma"...Upea viistäjä lähestyi kieppuen venettämme ja ohitti varsin tyylikkäästi meidät. Linnun siiven alapeitinhöyhenissä oli riittävästi valkoista, mutta lopullisen varmistuksen lajistatukselle antoi hollantilaisen Roef Mulderin kuvat. Näissä näkyi selkeästi hento nokka, joka sopii nimenomaan madeiranviistäjälle. Todellinen kivi vierähti sydämeltä, kun ykkös target-laji hoitu hävyttömän helposti.

Roef Mulder:n blogiin pääsee täältä http://roeef.blogspot.pt/

Reilun kahden tunnin ajon jälkeen pydähdyimme ja oli aika kaataa mereen Chum eli kalanperkuujätteistä valmistettu "herkku"kakku.

Chum:n kaatoa
Kauan ei tarvinnut odotella, kun ensimmäiset tyrskyliitäjät alkoivat pyöriä mössön ympärillä. Harvinaisen nopeasti kävi selväksi myös se, että merellä lilluvasta veneestä merilintujen kuvaaminen kävi ihan työstä. Vaikka linnut tulivat lähelle, niin kamerani tarkennus oli ihan "paniikissa". Aalltot ja mielettömän sulavasti liitävät merilinnut olivat kunnon haaste niin kuvaajalle kuin kamerallekin. No jotain suttuista kamaa syntyi...täytyy myöntää, että Nikonin D300 oli vain liian hidas runko tähän leikkiin. Sen sijaan 300mm taisi olla juuri se oikea putki, koska Janne oli taas 500mm ahdingossa lintujen pitämisessä ruudussa.

tyrskyliitäjä

Reilun kolmen tunnin lillumisen aikana havaitsimme noin 30 tyrskyliitäjää, noin 50 keltanokkaliitäjää ja kaksi uutta madeiranviistäjää. Näimme siis retkellä yhteensä 3 madeiranviistäjää, jota voi kyllä pitää varsin hyvänä saldona. Kaiken kaikkiaan Madeira oli tarjonnut jo heti ensimmäisenä päivän 4 uutta wp-lajia allekirjoittaneelle.